Wat heet mooi?

Vanmiddag naar het Natuurmuseum Brabant in Tilburg geweest. Ik was blij verrast door de speelse en toch gedegen opzet van de tentoonstellingen. Veel functionele interactie die het voor kinderen ook een leuke belevenis moet maken. Wat is mooi? gaat over de zintuigen en geeft naast een korte schets van de evolutie van zoogdieren een beeld van menselijke en dierlijke schoonheid. De hersenen krijgen veel ruimte, de signaaltheorie en het handicap principle komen aan bod en er zijn enkele kunstwerken te zien van levende (Brabantse) kunstenaars. Veel informatieve video's en interactieve spellen. 

Boven is de reis van het leven uitgebeeld, van bevruchting tot en met uitsterven, door middel van een heus treinstel. Er is een mooie collectie fossielen en opgezette dieren om e.e.a. te illustreren. En er is nog een aparte expositie over slimme kraaien, daarvoor ga ik deze week nog eens terug.

En ook nog een kleine bibliotheek waar ik een uurtje doorbracht met Evolutie: triomf van een idee, van Carl Zimmer, Piet Vroons Prutswerk!: veertig klachten aan de Schepper, een artikel over de controverse rond Chomsky's language machine, en eentje over de fraude van de piltdown man.

Het fossiel Homo diluvii testis et theoscopos – geleend van het Teylers museum – als de zondaar die de zondvloed niet mocht overleven, was weer een bewijs van hoe boeiend wetenschapsgeschiedenis is. Adrienne Mayor toonde al overtuigend aan dat de oude Grieken fossielen interpreteerden in overeenstemming met hun religie, maar wij waren in de 18e eeuw dus nog geen stap verder!

De reden om dit museum te gaan bezoeken was eigenlijk het boekje van Frans Ellenbroek De biologische evolutie van de kunsten, waarover ik al iets had gelezen. Ik merk nu echter dat ik de Engelse vertaling heb gekocht. Daarnaast zag ik Beesten in het nieuws van Hans Peeters liggen. Leek me ook wel aardig. Dus maar weer eens een volle leesdag inplannen; in de trein kwam ik niet verder dan enkele pagina's Waddington.

Al met al een vruchtbare middag. Het was bovendien een luxe om het museum met niet meer dan een tiental andere bezoekers te hoeven delen.